آموزش مقام بیات (( 1 ))
سلام
در این پست ان شاءالله قصد داریم مقام بیات که مشهور به «ام النغمات» است را آموزش دهیم. البته این آموزش نیاز به پیش زمینه هایی دارد که ان شاءالله در ادامه ی مطلب نوشتار آن را خواهم آورد.
درون مایه و باطن:
به علت گستردگی و زیاد بودن تعداد فروعات و ترکیبات این مقام با سایر مقامات و اجناس عربی عقیده ی برخی اساتید بر این است که نمی توان این مقام را محزون، شاد یا میانه دانست. لذا می توان گفت که هرچه باشد این مقام دارای نغماتی شور انگیز و هیجانی و برخی نغمات غم انگیز و محزون است.
توضیحات فنی:
این مقام متشکل از دو جنس بیات و نهاوند به صورت متصل و دارای نت رکوز Re است.درجه رکوز یا استقرار مقام بیات درجه دوگاه یا Re می باشد لذا به اولین قسمت این مقام که معمولا قرائی همچون استاد مصطفی اسماعیل از این درجه آغاز به تلاوت می کنند بیات دوگاه می گویند!
مثالی از بیات دوگاه :
بیات دوگاه استاد مصطفی اسماعیل
در ادامه باید عرض کنم که این ردیف از مقام بیات در مرحله ی جواب صوت نیز اجرا می شود یعنی اگر بیات را از درجه محیر شروع کنیم به آن جواب بیات دوگاه یا بیات محیر می گویند.
نمونه ای از بیات محیر:
بیات محیر ، استاد مصطفی اسماعیل
در پیگیری بحث پیرامون فروعات و درجات مختلف مقام بیات (ام النغمات) در این پست ان شاءالله به بررسی قسمت دوم مقام بیات که معروف به بیات نوا است خواهیم پرداخت.
این نغمه معمولا پس از نغمه بیات دوگاه اجرا می شود اما در برخ تلاوت ها این قسمت از مقام بیات حذف شده است.
مثال صوتی با صدای استاد مصطفی اسماعیل
بیات نوا ، استاد مصطفی اسماعیل
در ادامه بحث فروعات مقام بیات باید عرض کنم که همانگونه که نغمه بیات دوگاه در مرحله جواب صدا اجرا می شود و به آن بیات محیر یا جواب بیات دوگاه می گویند؛ بیات نوا نیز در مرحله جواب صوت اجرا می شود و به آن جواب بیات نوا می گویند.
مثال صوتی با صدای استاد مصطفی اسماعیل
جواب بیات نوا ، استاد مصطفی اسماعیل
نظر بدهید