شهادت استاد حاج حسن دانش در فاجعه ی منا
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت استاد حاج حسن دانش در فاجعه ی منا
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت استاد حاج حسن دانش در فاجعه ی منا
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت استاد حاج محسن حسنی کارگر در فاجعه ی منا
بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله فاطمی نیا در دیدار با قاریان اعزامی به حج 1394 :ارادات قاریان مصری به اهل بیت(ع) قابل توجه است
گروه فعالیتهای قرآنی: فاطمینیا با بیان اینکه مرحوم نقشبندی و عبدالباسط به اهل بیت(ع) ارادت خاصی داشتند، اظهار کرد: عبدالباسط در تلاوت معروف حشر و تکویر خود متوسل به موسیبن جعفر(ع) شد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حضرت آیت الله سیدعبدالله فاطمینیا، استاد اخلاق عصر روز گذشته، 10 مردادماه در دیدار با کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران اعزامی به حج تمتع با بیان خاطراتی از مرحوم نقشبندی گفت: مرحوم نقشبندی از نظر قدرت صدا از نوادر روزگار بود. به یاد دارم در محفلی بودیم برق رفت، وی آنچنان تلاوت کرد که با زمانی که برق بود و سیستم صوتی کار میکرد چندان تفاوت نداشت.
فاطمینیا با بیان اینکه نقشبندی ارادت خاصی به اهل بیت(ع) داشت، اظهار کرد: در جایی نقشبندی آرام به من گفت: بیا برویم قدم بزنیم، من یک کتاب صحیفه سجادیه به وی دادم و او مدام به فرازهای کتاب نگاه میکرد و ماشاالله میگفت. دو کتاب دیگر هم در این زمینه به وی دادم و بعد از آن ارتباط ما بسیار نزدیک شد. حتی او به مشهد رفت و بعد از بازگشت از مشهد سراغ من را گرفته بود و به دیدارم آمد. نقشبندی به اهلبیت(ع) ارادت داشت و او هم مانند محمد صدیق منشاوی شیعه 12 امامی است.
وی عبدالباسط را هم محب اهل بیت(ع) دانست و گفت: من دوستی در نجف دارم که هنوز هم زنده است. وی میگفت: هنگامی که عبدالباسط تلاوت معروف حشر و تکویر را در عراق خواند من حضور داشتم. وی قبل از تلاوت به من گفت: برای این تلاوت متوسل به موسیبن جعفر(ع) شدم.
علم تجوید علمی بزرگ است
این استاد اخلاق علم تجوید را علمی بزرگ دانست و گفت: من در تجوید شاگرد میرزا جواد آقای تبریزی بودم. با دو سال حضور در جلسات ایشان دریافتم که تجوید علم بزرگ و مهمی است.
وی با اشاره به اعجاز تلاوت گفت: برخی قدر تلاوت را نمیدانند، برخی از تلاوتها مانند سوره هود مصطفی اسماعیل بیمار را شفا میدهد و یا صدای محمد رفعت صدایی بهشتی است و آوای این استاد فراتر از این حرف ها است که بگوییم حجاز خواند یا رست، تلاوت وی انسان را مات و مبهوت میکند.
ارادت شیعیان به اهل بیت(ع) سبب ارتقای آنها در علوم قرآن میشود
فاطمینیا ارادت شیعیان به اهل بیت(ع) را سبب ارتقای آنها در علوم قرآن دانست و گفت: من سالها کتب مختلف تفسیری را خواندهام نکاتی که در المیزان است در هیچ کتابی نیست و اینها به خاطر محبت اهل بیت(ع) است.
این استاد اخلاق با آرزوی موفقیت برای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی در ایام حج گفت: شماها همگی استاد و روشن هستید بروید و تلاش کنید که مبلغ قرآن و اسلام باشید، در این ایام انسانهای زیادی هستند که ضجه میزنند و لبیک میگویند اما حاجی واقعی کم است، شما سعی کنید از ضجهزنندگان نباشید. خداوند همه جا هست کعبه برای این است که به یاد خدا دور آن بچرخی و وقتی آمدی دور خدا بچرخی. باید رفتار ما بعد از حج تغییر کند نه اینکه بعد از چهل حج به محض اینکه اسم طرف را ببرند خانوادهاش بر خود بلرزد.
بسم الله الرحمن الرحیم
انتقاد صریح استاد مسعود سیاح گرجی از برخی بدعتگذاریها در تلاوت + فیلم
کانون خبرنگاران نبأ: قاری بینالمللی کشورمان با انتقاد از برخی بدعتها و رفتارها در قرائت قرآن گفت: برخی فضای روحانی ـ قرآنی را به صحنه تئاتر شبیه میکنند و گویا با مستمع با چشمانشان سخن میگویند، ارتباط قاری قرآن با ملکوت باید به گونهای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود.
مسعود سیاح گرجی، قاری بینالمللی قرآن در گفتوگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: اتفاقات خیلی نادری طی این چند سال اخیر رخ داده است که آن را نمیتوان به کل قاریان تعمیم داد و مخصوص چند نفر بیشتر نمیشود. مثلا یک وقتی قاری قرآن تلاوت میکند، مردم از صوت قاری به وجد میآیند و قاریان را تشویق میکنند. در مصریها دیدیم که دستی تکان میدهند و به نشانه ادب دستی به سینه میگذارد و از حضار تشکر کند. ولی دیگر این را ندیده بودیم که بخواهد با مستمع بخندد و این ارتباط را در حد لبخند برقرار کند.
وی با بیان اینکه این مسئله در جامعه مرسوم نبوده است، تصریح کرد: ما اگر پای روایات و صحبتهای بزرگان هم بنشینیم میبینیم که این روش را رد کردهاند؛ برخی فضای روحانی ـ قرآنی قرائت را به صحنه تئاتر شبیه میکنند. گویا با مستمع با چشمانشان سخن میگویند. نیازی به این کارها نیست. چشم باید جای دیگری باشد؛ قاری باید جوری قرآن بخواند که انگار در این عالم نیست. یعنی ارتباطی که با ملکوت برقرار میکند باید به گونهای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود نه اینکه مستمع را نخواهد ببیند، بلکه بدین معناست که همه حواسش را به خواندن قرآن بدهد و با نگاهش با مستمع صحبت نکند و یا نخندد.
سیاحگرجی افزود: خندیدن قاری هنگام قرآن خواندن اصلا توجیحپذیر نیست؛ یک بار قرائت قرآنی را که در ماه محرم در یک هیئتی خوانده شده بود و از تلویزیون پخش میشد را کارشناسی میکردم. در حالی که در فضای هیئت سیاهی عزای حسینی بود، دیدم قاری هنگام خواندن قرآن میخندید. این مسئله برای من سوال بود که دلیل خنده این قاری چیست؟ من بروم برای عزای امام حسین(ع) قرآن بخوانم و با مستمعم شروع کنم به خندیدن. این کار پسندیده نیست.
وی افزود: ما نمیگوییم که قاری باید همواره عبوس باشد ولی اینکه میخواهی جمع حاضر و محیط را تلطیف بکنی، خندیدن دیگر چه توجیهی دارد. باید رفتار خود را کنترل کرد. یا کارهای دیگری میکنند، مثلا صحبت میکنند. اصلا نباید با کسی صحبت کند، مثلا به او بگویند که وقت کم است و اینجا تلاوت خود را فرود بیاور. قاری به ساعتش اشاره میکند تا بگوید ساعت من کار نمیکند و این اشتباه است. متأسفانه در جامعه قاریان ما 2 نفر تاکنون این کارها را انجام دادند که ما داریم بازتابش را روی قاریان جوانتر و نسل فعلی میبینیم.
قاری بینالمللی قرآن تصریح کرد: به عنوان نمونه در مسابقات آموزش وپرورش در سطح کشوری میرویم، میبینیم که این قاریان همین رفتارهای اشتباه را که از قاریان مشهورهای بزرگ دیدهاند را دارند پیاده میکنند. حتی ممکن است خواندن قرآن را نتوانند بهدرستی پیاده کنند ولی این حواشی را به طور کامل الگو گرفته، پیاده میکنند و گمان میکنند که کار بسیار خوبی است.
سیاحگرجی افزود: ما به قاریانی که مسلط هستند میگوییم که قرآن را حفظ کنند و موقع خواندن سرشان را بالا بگیرند تا ارتباطشان با مستمع قطع نشود و بتواند مانند قاریان مصری ارتباط خوبی برقرار کنند. ولی نباید به گونهای غرق احساسات مستمع شویم که اصلا قرآن خواندن، معنویت و خشیت را از یاد ببریم. این سبک قرآن خواندن فکر نمیکنم که مرضی نظر پروردگار و امام زمان(عج) باشد.
مدرس شورای عالی قرآن گفت: در شورای عالی قرآن، یک سال و نیم برای دانشآموزان و نوجوان نخبه که بیشتر تهرانی بودند تدریس میکردم. من همیشه در این جلسات راجع به این مسئله صحبت میکردم و همه میدانند که من مخالف این مسئله هستم و همیشه میگویم. روزی در یکی از این جلسات همین صحبتها را گفتم و مادر یکی از این قاریان با من تماس گرفت و گفت: ما چند سال است که خیلی تلاش میکردیم که فرزندم را از این جریانات انحرافی دور نگه دارم ولی او بهشدت تبعیت میکرد. شما چی گفتید که ایشان کلا از این حواشی زده شد و به اشتباه خود پی برده است». همین صحبتها که اینجا مطرح کردم را به ایشان گفتم.
وی ادامه داد: مادر این شخص که خودش نه قاری و نه حافظ نبود و چیزی از جریان تلاوت قرآن نمیدانست، چطور این حواشی را متوجه میشود؟ میگفت: ما حالات این قاری را دوست نداشتیم، این حالات به تلاوت قرآن نمیخورد. ما این مسائل را داریم، مردم با ما تماس میگیرند و اعتراضشان را نشان میدهند. درست است که یک سری افراد هم متوجه این اشتباهات نمیشوند و خطوط قرمز تلاوت را نمیدانند ولی خیلیها هستند که بیزاری خود را از این نوع تلاوتها بیان میکنند و از سمت دیگر کسانی هم هستند که از این نوع افراد دفاع میکنند.
وی افزود: من نمیگوییم از توانایی در تحریر زدن در تلاوت قرآن نباید بهره برد ولی خواندن قرآن خط قرمزهایی دارد که باید رعایت شود. اگر خط قرمز داریم داریم که باید رعایت شود و اگرنه هر کسی هر گونه که خواست قرآن تلاوت کند و نه به سنت رسول الله(ص) بپردازیم و نه احادیت را بررسی کنیم و هر کاری دلمان میخواهد انجام دهیم. فکر میکنم که قرآن خواندن ما بیشتر از اینکه نشان دادن توانایی خودمان باشد که باید باشد، باید در محدوده مشخص تعریف شود. محدودهای که واقعا اگر قاری در کنار امام زمان(عج) نشست، حضرت بفرماید من تلاوت تو را تأیید میکنم. ما در تلاوت مصریها و برخی از اساتید خودمان این مسئله را شاهد هستیم که تلاوت درستی دارند و به معنویت نزدیک است. انسان را به یاد خداوند میاندازد وگرنه که هر کسی میتواند هرجور که میخواهد قرآن بخواند و آن دیگر قاری نیست.
قاری بینالمللی قرآن با اشاره به قرائتهای سبعه تصریح کرد: قرائتهایی که در جهان اسلام و در فرق اسلامی پذیرفته شده، 7 قرائت هست و بالاخره با اغماض از کل تلاوتها 10 تلاوت را پذیرفتهاند. حال ببنید که کار به کجا رسیده که قاری بخواهد بگوید که من متمایز هستم و قرآن را خاص تلاوت میکنم، میرود قرائت «شاذ» را انتخاب میکند و تلویزیون هم آن را پخش میکند. متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما گرفتار آن هستیم این است که نظارتها در صدا وسیما خیلی ضعیف است، هر تلاوتی را پخش میکنند و البته الان نسبت به قبل بهتر شده است. الحمدلله ما خودمان به عنوان ناظران تلاوتها میرویم و تلاوتها را بررسی میکنیم ولی باز برخی تلاوتها از دست صدا و سیما و شبکه قرآن در میرود.
وی گفت: من با چند نفر از قاریان مصری و استادان بزرگی صحبت کردم و تلاوتهای این گونه را رد کردند. من از استاد «عبدالفتاح طاروتی» سؤال کردم که شما اینگونه تلاوتها را با این وضعیت چگونه میبینید؟ ایشان قسم جلاله خوردند و گفتند این قاری انگار دارد پروردگار خودش را مسخره میکنند. عین این مطلب را ایشان به زبان عربی گفت. ایشان گفتند کلام خداوند را نمیتوانیم هر جور که میخواهیم بخوانیم. بعد گفتند مسعود تو فکر میکنی که من نمیتوانم اینگونه بخوانم؟ بعد برایم قرآن را به همان شیوه خواند. با همان تحریرها و حالتهای آنچنانی خواند و گفت فکر نکن که نمیتوانم اینگونه بخوانم. نه! من نمیخواهم اینگونه بخوانم چون نباید به این شکل بخوانیم.
سیاحگرجی ادامه داد: با خیلی از قاریان و اساتید مصری صحبت کردم که همه مخالفت شدید دارند. بعضیها میگویند که چون اینها خودشان نمیتوانند بخوانند، به ما حسودی میکنند. شما بیایید در تلاوتهای استاد شحات انور را ببینیم پیدا میکنیم. در تلاوتهای مصطفی اسماعیل از این نوع کارها پیدا میکنیم. شاید در جایی قاری یکجا یک تحریری زده باشد که بگوید من توانایی آن تحریر را دارم ولی آنرا 10 هزار بار نزده است. میخواسته یکجا نشان بدهد. بهعنوان مثال در ابتهال میبینیم که دستش بازتر است. البته اگر به کشور مصر برویم میبینیم که ابتهال نیز حساب و کتاب خاص خودش را دارد. اصلا ابتهال یعنی چه؟ یعنی من میخواهم متنی را بخوانم که حالت تضرع و خشوع در برابر پروردگار است. میخواهم با خضوع در برابر پروردگار خشیت خودم را نشان دهم، حال باید بخندم یا مثلا یک تحریرهایی بزنم که بیشتر به درد لهو و لعب و خوانندگی میخورد تا خواندن ابتهال.
وی یادآور شد: یک چیز بدتر اینکه اینها درباره اساتیدی که قرآن کریم را سنگین تلاوت میکنند، میگویند که اینها قرآن خواندن بلد نیستند. من از خود این بدعتگذاران و طرفداران آن شنیدم که یکی از اساتید بزرگ جهان اسلام را نام میبرد و میگوید که اینها قرآن خواندن بلد نیستد و خیلی ساده قرآن میخوانند.
ادامه دارد...
منبع : http://www.iqna.ir/fa/News/3304562
بسم الله الرحمن الرحیم
استقبال از شرکت کنندگان سی و سومین مسابقات کشوری دانش آموزی قران کریم ،
به میزبانی دارالقرآن نور شمال فارس
به گزارش آباده نما ، شهرستان آباده در قدوم حاملان قرآن، به عطر نور کتاب آسمانی معطر شد.
شهرستان آباده میزبان استقبال از دانش آموزان منتخب قرآنی بود که از سراسر کشور برای شرکت در سی و سومین دوره مسابقات قرآن عترت و نماز رهسپار شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) شده بودند.
سلیمانی معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان آباده در گفتگو با خبرنگار آباده نما اظهار داشت: از آنجا که شهرستان آباده دروازه ورودی بسیاری از استان ها به فارس است، افتخار استقبال از کاروان های قرآنی سراسر کشور در مسیر عبورشان به شیراز را دارد.
وی با بیان اینکه برای استقبال مجموعه ادارات شهرستان آباده همکاری داشتند، بر تلاش برای برگزاری هرچه بهتر برنامه ها اشاره کرد و گفت: از آنجایی که چنین فرصت هایی را باید مغتنم شمرد، تلاش ما بر این بوده است استقبال به یادماندنی برای این عزیزان داشته باشیم تا خاطره ای خوش از شهرستان آباده به یادگار ببرند.
اجرای تواشیح و قرائت قرآن و ابتهال توسط اعضای دارالقرآن نور شمال فارس ، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی، اجرای سرود گروه های شهرستان، قسمتی از برنامه های تدارک دیده شده در حاشیه استقبال از این کاروان های قرآنی بود.
26 کاروان قرآنی دانش آموز پسران برای شرکت در سی و سومین دوره مسابقات قرآن ، عترت و نماز سراسر کشور در مسیر عزیمت به سومین حرم اهلبیت، برای ساعتی میهمان شهرستان آباده بودند.
همچنین در 6 مرداد آباده میزبان استقبال از کاروان های دانش آموزی دختران خواهد بود.
سی و سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان منتخب سراسر کشور به میزبانی شیراز در بخش پسران از دوم تا پنجم مرداد و در بخش دختران از هفتم تا دهم مردادماه برگزار می شود.
به گفته حمیدرضا آذری مدیرکل آموزش و پرورش فارس، یک هزار و ۱۷۰ دانش آموز پسر و به همین تعداد دانش آموز دختر از سراسر کشور در این دوره از رقابت ها حضور می یابند.
بر این اساس، دانش آموزان شش پایه تحصیلی دوره های اول و دوم متوسطه دراین دوره از رقابت ها در رشته های تفسیر، مفاهیم قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و نماز به رقابت می پردازند.
عکس از سجاد حکیمی
بسم الله الرحمن الرحیم
استاد حامد شاکرنژاد: تحمیل الحان و مقامات تلاوت بر آیات قرآن صحیح نیست
گروه فعالیتهای قرآنی: قاری بینالمللی کشورمان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به تلاوتهای معنامحور گفت: نیاز نیست که موسیقی و یا الحان تلاوت را تحمیل کنیم و این کار غلطی است، بلکه آیات باید بر نغمات تحمیل شود.
حامد شاکرنژاد، قاری برجسته بینالمللی جهان اسلام در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به تلاوتهای معنامحور از سوی قاریان گفت: به نظر میرسد معظمله سالهاست که یک برنامه دقیقی را برای علاقهمندان به ساحت قرآن کریم ترسیم کردهاند.
ترسیم برنامهریزی دقیق تلاوت از سوی مقام معظم رهبری برای قاریان
وی افزود: مقام معظم رهبری در ابتدا قاریان را تشویق به استماع قرآن و سپس تقلید فرمودند و بعد از مدتی فرمودند که چه خوب است با مفاهیم آن چیزی که میخوانید آشنا شوید و سپس تأکید کردند مفاهیم باید ابتدا در دل خود تجلی پیدا کند یعنی قاری قرآن بزرگترین سفیر قرآنی است که باید معانی آیات را حس و درک کند و آن خضوع و خشوع در تلاوتش اتفاق افتد.
سالهاست تلاش کردهایم تا تلاوتهای معنامحور داشته باشیم
شاکرنژاد با یادآوری اینکه ما سالهاست تلاش کردهایم تا در راه تلاوتهای معنامحور حرکت کنیم، گفت: نیاز نیست که موسیقی و یا الحان تلاوت را تحمیل کنیم و این کار غلطی است، بلکه آیات باید بر نغمات تحمیل شود زیرا تلاوت قرآن ین نیست که الحان و مقامات قرآنی را بر آیات قرآن تحمیل کنیم.
این قاری بینالمللی کشورمان ادامه داد: معانی آیات قرآن سمت و سو را مشخص میکند لذا الحان هم باید به آن سمت و سو حرکت کند و این همان چیزی است که مورد نظر مقام معظم رهبری است.
تأکید رهبری بر تلاوتهای معنامحور جهت تسریع ترویج این نوع تلاوت است
وی در پاسخ به اینکه تا چه حد قاریان کشورمان نسبت به تلاوتهای معنامحور اهتمام داشتهاند؟ گفت: این اتفاق رخ داده است و نباید بگوییم که ما در کشورمان چنین تلاوتهایی نداریم لذا به نظر میرسد منظور مقام معظم رهبری از این مسئله تسریع در امر توجه به تلاوتهای معنامحور است.
شاکرنژاد خاطرنشان کرد: معظمله چند سال پیش نیز فرمودند که ما در کشورمان نیاز به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن داریم نه اینکه پیش از آن حافظ قرآن نداشتیم، بلکه منظور این بود که تربیت حافظان در کشور سرعت یابد لذا این مسئله نیز برای تلاوتهای معنامحور صدق میکند.
بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه جزء خوانی قرآن مسجد جامع آباده در ماه رمضان به روایت تصویر
طی ماه مبارک رمضان جلسه جزءخوانی قرآن کریم هر روز عصر پیش از افطار در مسجد جامع آباده برگزار می شود.
(( یکشنبه 25 رمضان المبارک 1436 ، 1394/4/21 ))
بسم الله الرحمن الرحیم
تصاویر محفل انس با قرآن استاد حمید شاکر نژاد شب قدر در آباده
در شب شهادت موالاموحدین حضرت علی علیه السلام و شب نزول قرآن، مصلی بزرگ مسجد جامع آباده میزبان محفل انس با قرآن کریم بود.
این محفل قرآنی با حضور قاری بین المللی و موذن حرم رضوی استاد حمید شاکرنژاد از مشهد مقدس و به همت دارالقرآن نور شهرستان آباده برگزار شد.
(( 1394/4/16 ، شب 21 رمضان المبارک 1436 ، مسجد جامع آباده ))
منبع : http://abadehnama.ir/news/show/2502