استاد دکتر نعنیع:مسابقات بینالمللی قرآن؛ نماد وحدت اسلامی/ ارائه تفسیر متناسب با نیازهای روز
باسمه تعالی
استاد دکتر احمد احمد نعینع در گفتگو با خبرگزاری قرآنی ایران :
مسابقات بینالمللی قرآن؛ نماد وحدت اسلامی/ ارائه تفسیر متناسب با نیازهای روز
احمد احمد نعینع، قاری برجسته مصری و از داوران رشته «صوت و لحن» سیویکمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کشورمان در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: این مسابقات با محوریت قرآن، کتاب خدا برگزارشده و نماد وحدت مسلمانان است و تمسک امت اسلام به کلام وحی و سنت پیامبر(ص) را نشان میدهد.
وی افزود: در مسابقات بینالمللی قرآن، مسلمانانی شرکت میکنند که حافظ و قاری قرآن هستند و ما نیز به همراه داوران مسلمان از کشورهای مختلف رقابتهای آنان را ارزیابی کرده و در پایان نفرات برتر را معرفی میکنیم که از سوی کمیته برگزارکننده مسابقات به آنان جایزه داده میشود.
این قاری مصری تصریح کرد: به نظرم مسابقات بینالمللی قرآن ایران هر سال نسبت به سال قبل پیشرفت چشمگیری دارد و بهتر و باکیفیتتر برگزار میشود، مثلا امسال در کمیته داوری پیشرفتها را شاهد بودهایم که از آن جمله استفاده داوران از رایانه برای امتیازدهی به شرکتکنندگان است.
ایرانیان؛ مردمانی مشتاق به فعالیتهای قرآنی
نعینع با اشاره به اهتمام ویژه مسئولان ایران و مردم به فعالیتهای قرآنی بهویژه مسابقات بینالمللی قرآن گفت: مردم ایران نیز برای قرآن و قاریان قرآنی اهمیت زیادی قائل هستند و فعالیتهای قرآنی متنوعی را انجام میدهند که مستوجب پاداش الهی است.
مسابقات ایران؛ رقابتی جامع حول محور قرآن
وی با بیان اینکه رقابتهای بینالمللی قرآن ایران از نظم و تشریفات خاصی برخوردار است، گفت: این رویداد قرآنی در دو رشته حفظ و قرائت برگزار میشود و میتوان آن را رقابتی جامع با محوریت قرآن برشمرد.
نعینع یادآور شد: هر ساله شاهد برگزاری مسابقات قرآن در اقصی نقاط جهان هستیم و این رقابتها به طور معمول روند مشابهی را دنبال میکند و در رشتههای مختلفی اعم از حفظ یا قرائت قرآن یا هر دو رشته با هم برگزار میشود.
داور سیویکمین مسابقات بینالمللی قرآن کشورمان با تأکید بر اهمیت تدبر در قرآن اظهار کرد: اگر قرآن با تدبر و اندیشه خوانده شود، مسلما ثواب مضاعفی خواهد داشت، قرائت قرآن به طور معمول و بدون تأمل در مضامین آیات نیز پاداش خاص خود را دارد.
ارائه تفاسیر همگام با نیازهای عصر حاضر
احمد احمد نعینع در بخش دیگری از این گفتوگو مسئله تفسیر قرآن را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر ارائه تفاسیری همگام با نیازهای عصر حاضر گفت: تفسیر قرآن در خود قرآن نهفته است، خود آیات خود را تفسیر میکنند، عدهایی هستند که در تفسیر قرآن به درجه اجتهاد میرسند و آیات این کتاب مقدس را مناسب با زمانه تفسیر و چیزهایی را کشف میکنند که علم بعدها آن را کشف و اثبات میکند.
اعجاز قرآن در جنینشناسی
نعینع با پرداختن به اعجاز قرآن و اهتمام اندیشمندان مسلمان به آن، تصریح کرد: اعجاز قرآن از دیرباز مورد توجه علما و اندیشمندان بوده است که در این میان میتوان به مسئله جنینشناسی اشاره کرد که در آیه 6 سوره «زمر»: «یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِن بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ ذَلِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ؛ شما را در شکمهاى مادرانتان آفرینشى پس از آفرینشى دیگر در تاریکیهاى سهگانه [مشیمه، رحم و شکم] خلق کرد این است، خدا پروردگار شماست» به آن پرداخته شده است.
نعینع در توضیح بیشتر این مطلب گفت: در این آیه به رشد و تکامل تدریجی انسان در رحم مادر و درون سه فضای تاریک یعنی شکم، رحم و مشیمه (پردههای پوششی جنین) اشاره شده که نمونهای از اعجاز قرآن کریم در علم جنینشناسی امروز است.
این قاری مصری در پایان یادآور شد: آیه 12 تا 14 سوره مؤمنون: «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ؛ آنگاه نطفه را به صورت علقه درآوردیم پس آن علقه را مضغه گردانیدیم و آنگاه مضغه را استخوانهایى ساختیم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانیدیم آنگاه [جنین را در] آفرینشى دیگر پدید آوردیم آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است» نیز به خلقت مرحلهای انسان که در علم ژنتیک ثابت شده است، اشاره دارد.