آموزش مقام بیات

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

موضوعات وب

آخرین مطالب

جستجوگر

یافته ها در جستجو

    امکانات وب

    ________________ ایمیل مدیر وبلاگ sajad1996_1@yahoo.com telavatha@niloblog.com ---------------------------- telavatha.niloblog.com تماس با ما


     امیرالنغم استاد محمود شحات انور*حفظه الله*

    TakLike.COM

    ساخت كد صوتی آنلاين

    پر مخاطب ها

    برچسب ها

    بسم الله الرحمن الرحیم


    سلام


    مقام بیات با توجه به گستردگی خاصی که دارد، دارای فروعات و ترکیبات بسیار زیادی است اما برای اجرای یک تلاوت بیست تا سی دقیقه ای حدود پنج الی ده دقیقه بیات خوانی کافی به نظر می رسد. حال می توان از همین ردیف ها استفاده کرد یا ردیف های دیگری را نیز به اجرا گذاشت. در هر حال اصلی ترین و مشهورترین ردیف های مقام بیات که قراء معمولا از همین ردیف ها برای شروع تلاوت استفاده می کردند و می کنند همین 10 ردیفی است که بنده در 10 پست متفاوت توضیحاتی با اطلاعات ناقصم عرض کردم. ان شاءالله که توانسته باشم کمکی هرچند ناچیز به پیشرفت دوستان کرده باشم.


     

    نمونه هایی صوتی از نغمات بیات با صدای خانواده استاد شحات

     

    بیات نوا ، استاد شحات انور

    بیات نوا ، استاد انور شحات

    بیات حسینی ، استاد محمود شحات

    بیات عجی استاد شحات انور

     

     

    برای هر مقامی ترتیب قرار گرفتن پشت سر هم ملاک تشخیص نیست بلکه پرده ای است که اجرای جنس مورد نظر از آن پرده صورت می گیرد. یعنی مثلا بیات شوری در اصل دارای جنس پایین (تتراکورد اول) بیات و جنس بالای (تتراکورد دوم) حجاز است در حالی که معمولا در تلاوت ها از حجاز به بیات خوانده می شود. اما به صورت نزولی. یعنی اگر مثلا جنس اول(جنس پایین) مقامی حجاز و جنس دوم (جنس بالا) مقامی بیات باشد این مقام را به دو صورت صعودی و نزولی می توان اجرا کرد که تر تیبشان این گونه می شود:

     

     


    صعودی: حجاز + بیات (به صورت صعودی) (یا به صورت افزایش درجات صوتی البته در بستر درجات همان مقام)

     

     


    نزولی: بیات + حجاز (به صورت نزولی) (یا به صورت کاهش درجات صوتی البته در بستر درجات همان مقام)

     

     


    که هر دو نشان دهنده ی یک مقام به نام «عزال» هستند.

     

     


    پس ترتیب این که دو جنس پشت سر هم باشند ملاک نیست یا بهتر بگویم این که کدام جنس اول باشد و کدام دوم باشد آن چنان مهم نیست(مگر در موارد استثناء) بلکه درجات صوتی اجناس مهم هستند.

     

     

     

    هر از گاهی باید انسان با خدای خودش خلوت کند.
    (البته علاوه بر ارتباط دائمی)

    مثل الآن......

    التماس دعا

    عضو مجمع قاریان آباده

     

    نویسنده : سید محمد حسین موسوی بازدید : 1651 تاريخ : 2 / 6 / 1392 ساعت: 9:07 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

     



     

    سلام


    همچون دیگر نغمات مقام بیات؛ نغمه بیات شوری نیز در جواب صوت اجرا می شود. همان طور که قبلا عرض کردم بهترین نمونه این کار را می توانید در تلاوت معروف((حجرات،ق،انشراح و اخلاص)) استاد مصطفی اسماعیل پیدا کنید.


    مثال صوتی برای بیات شوری در جواب صوت:

     

    بیات شوری ، امیر النغم استاد شحات انور

    1988/12/16

     

    بیات شوری استاد مصطفی اسماعیل

    (( والله بصیر بما تعملون بسم الله الرحمن الرحیم قـــــــــــــــــآف والقرآن المجید ))

     

     

    بیات شوری ، اکبرالقراء(2)

    (( و امِا من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی))

     

    *       *       *       *       *       *       * 

     

    پس از نغمه ی بیات شوری ( که معمولا به عنوان پلی بین بیات و حجاز استفاده می شود) قراء بزرگ معمولا اگر قصد ادامه ی بیات خوانی داشته باشند از نغمه ی بیات عجمی استفاده می کنند( و در صورتی که بخواهند از طریق مقام رست اوج گیری کنند بعضا از همین درجه اوج می گیرند و به رست منتقل می شوند مثل تلاوت های استاد محمود شحات یا بعضا استاد محمد صدیق منشاوی.)


    به قول استاد شاه میوه در این نغمه جنس عجم کاملا واضح و مشخص است یعنی شنونده حالتی از بیات را می شنود که بسیار به مقام عجم شباهت دارد.

     

     

    بیات عجمی (1) استاد مصطفی اسماعیل

     

     

    بیات عجمی استاد حاج حامد شاکر نژاد

     

     

    بیات عجمی استاد انور شحات

     

    .     .     .    .

     

     

    بیات عجمی نیز  در جواب صوت نیز اجرا می شود.

     

    استاد حامد شاکر نژاد ، بیات عجمی

     

     

    استاد شیخ مصطفی اسماعیل

     

     

    استاد انور شحات ، بیات عجمی

     

     

     

    هر از گاهی باید انسان با خدای خودش خلوت کند.
    (البته علاوه بر ارتباط دائمی)

    مثل الآن......

    التماس دعا

    عضو مجمع قاریان آباده

     

     

     

    نویسنده : سید محمد حسین موسوی بازدید : 1793 تاريخ : 23 / 5 / 1392 ساعت: 6:24 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

     

    بسم الله الرحمن الرحیم 



     سلام 


    فایل صوتی بیات حسینی از مرحوم استاد شحات محمد انور


    فراز اول : بیات حسینی
    فراز دوم: هبوط بر روی استقرار بیات
    فراز سوم: بیات حسینی
    البته این نوع بیات حسینی رو استاد شحات فقط اجرا می کرده است( منظور تحریر ها خاصی است که استاد در دو فراز اول و سوم اجرا فرموده اند)

     

    بیات حسینی ، استاد شیخ شحات محمد انور

     

     

     

    در ادامه ارائه مثال های صوتی برای نغمه ی بیات حسینی به فایل زیر با صدای استاد محمد عمران گوش کنید.


    بیات حسینی ، استاد محمد عمران

     

     

    نمونه ای از بیات حسینی ( جواب بیات حسینی) با صدای استاد شحات انور

     

    جواب بیات حسینی ، امیر النغم ، استاد شحات انور

     

     

    می دونم که بحث بیات حسینی زیاد داره کش پیدا می کنه اما حیفم میاد این مقطع عرفانی رو نگذارم.
    مقطعی از تلاوت معروف آل عمران، اعلی و شمس استاد محمود شحات در بیات حسینی.

     

     

    بیات حسینی استاد محمود شحات انور

     

     

     

    نغمه ی بیات حسینی یعنی معمولا در چهارمین فراز تلاوت بزرگان فن تلاوت نغمه ای اجرا می شود با نام بیات شوری که این نغمه را ترکیبی از حجاز نوا و بیات دانسته اند.

    یعنی ترکیبی از غماز مقام حجاز ( جواب مصطلح) و درجات ابتدایی مقام بیات. متبحر ترین استاد در اجرای این نغمه بدون شک استاد مصطفی اسماعیل می باشد که معمولا این نغمه را با تأکید های قرار مقام حجاز همراه می سازند و بر جذابیت تلاوت خویش می افزایند.


    مثال صوتی نغمه بیات شوری با صدای استاد مصطفی اسماعیل

     

    بیات شوری ، استاد مصطفی اسماعیل

     

    نمونه ای دیگر از نغمه بیات شوری با صدای استاد شحات محمد انور. 
    مقطعی منتخب از تلاوت زیبای سوره آل عمران (12تا20) که در ایران اجرا کرده اند و در ابتدای آن یکی از بهترین نمونه ها ی بیات خوانی را به اجرا گذاشته اند.

    بیات شوری استاد شحات انور

     

     

     

    هر از گاهی باید انسان با خدای خودش خلوت کند.
    (البته علاوه بر ارتباط دائمی)

    مثل الآن......

    التماس دعا

    عضو مجمع قاریان آباده

    نویسنده : سید محمد حسین موسوی بازدید : 1794 تاريخ : 16 / 5 / 1392 ساعت: 8:38 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    در پست قبل مطالبی را مربوط به آموزش مقامات و الحان قرآن کریم  خدمت شما عارض شدیم و نمونه های صوتی از گوشه های مقام بیات را آوردیم .

    **********************

    مشاهده ی پست قبل

    ***************************

    بیات دو گاه استاد مصطفی اسماعیل

    بیات محیر استاد مصطفی اسماعیل

    بیات نوا استاد مصطفی اسماعیل

    جواب بیات نوا استاد مصطفی اسماعیل

     ***************************

    در این پست ان شاءالله به بررسی نغمه بیات حسینی می پردازیم.

    نغمه بیات حسینی یا درجه سوم مقام بیات - البته در تلاوت برخی اساتید همانگونه که اشاره شد پس از بیات دوگاه، بیات حسینی را اجرا می کنند- از نغماتی است که به علت حرکت کلیدی ابتدایی آن به راحتی در ذهن جای می گیرد. تذکری از بابت توجه مضاعف دوستان عرض می کنم: به علت هم نامی این نغمه با مقام حسینی که ترکیب رست و بیات است حتما برای نام بردن از این درجه از لفظ (( بیات حسینی)) استفاده کنید. 


    مثال صوتی :


    *************

    بیات حسینی.استاد مصطفی اسماعیل

    ******************
    بیات حسینی. استاد محمد عمران

    ********************

     

    منظور و مقصود بنده از ((درجه سوم)) سومین فراز از مقام بیات است . در کل می توان گفت سومین فراز یا قسمت از بیات به نام بیات حسینی معروف است.(مقصود تلاوت اکثر قراء است). 

     

    ****

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    ****


    بیات حسینی نیز همچون دو ردیف قبلی مقام بیات در جواب صدا اجرا می شود. و استقرار این نغمه بر روی درجه La در اکتاو بعد از دیوان اساسی می باشد.


    مثال صوتی:

    بیات حسینی استاد شیخ محمود شحات محمد انور

    ************************************

    بیات حسینی( 2 ) استاد مصطفی اسماعیل

     

    در پناه قرآن

     

    التماس دعا

    جامعه قاریان آباده

    نویسنده : سید محمد حسین موسوی بازدید : 1678 تاريخ : 19 / 4 / 1392 ساعت: 2:21 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

     

     

     

    سلام


    در این پست  ان شاءالله قصد داریم مقام بیات که مشهور به «ام النغمات» است را آموزش دهیم. البته این آموزش نیاز به پیش زمینه هایی دارد که ان شاءالله در ادامه ی مطلب نوشتار آن را خواهم آورد.

     

     

    درون مایه و باطن:

     

     

    به علت گستردگی و زیاد بودن تعداد فروعات و ترکیبات این مقام با سایر مقامات و اجناس عربی عقیده ی برخی اساتید بر این است که نمی توان این مقام را محزون، شاد یا میانه دانست. لذا می توان گفت که هرچه باشد این مقام دارای نغماتی شور انگیز و هیجانی و برخی نغمات غم انگیز و محزون است.

     

     

     

    توضیحات فنی:

     

     

    این مقام متشکل از دو جنس بیات و نهاوند به صورت متصل و دارای نت رکوز Re است.درجه رکوز یا استقرار مقام بیات درجه دوگاه یا Re می باشد لذا به اولین قسمت این مقام که معمولا قرائی همچون استاد مصطفی اسماعیل از این درجه آغاز به تلاوت می کنند بیات دوگاه می گویند!

    مثالی از بیات دوگاه :


    بیات دوگاه استاد مصطفی اسماعیل

     


    در ادامه باید عرض کنم که این ردیف از مقام بیات در مرحله ی جواب صوت نیز اجرا می شود یعنی اگر بیات را از درجه محیر شروع کنیم به آن جواب بیات دوگاه یا بیات محیر می گویند.


    نمونه ای از بیات محیر:

     

    بیات محیر ، استاد مصطفی اسماعیل

     

     

    در پیگیری بحث پیرامون فروعات و درجات مختلف مقام بیات (ام النغمات) در این پست ان شاءالله به بررسی قسمت دوم مقام بیات که معروف به بیات نوا است خواهیم پرداخت.
    این نغمه معمولا پس از نغمه بیات دوگاه اجرا می شود اما در برخ تلاوت ها این قسمت از مقام بیات حذف شده است.


    مثال صوتی با صدای استاد مصطفی اسماعیل

     

     

    بیات نوا ، استاد مصطفی اسماعیل

     

     

     


    در ادامه بحث فروعات مقام بیات باید عرض کنم که همانگونه که نغمه بیات دوگاه در مرحله جواب صدا اجرا می شود و به آن بیات محیر یا جواب بیات دوگاه می گویند؛ بیات نوا نیز در مرحله جواب صوت اجرا می شود و به آن جواب بیات نوا می گویند.


    مثال صوتی با صدای استاد مصطفی اسماعیل

     

     

    جواب بیات نوا ، استاد مصطفی اسماعیل

     

     

     

     

     

    نظر بدهید

     

     

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 5440 تاريخ : 21 / 5 / 1391 ساعت: 2:52 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    نظر سنجی

    به نظر شما مهم ترین عامل در پیشرفت یک قاری چیست؟

    لینک دوستان

    عضویت

    نام کاربري :
    رمز عبور :

    اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها