نظرات قرآنی

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس
عنوان عکس

موضوعات وب

آخرین مطالب

جستجوگر

یافته ها در جستجو

    امکانات وب

    ________________ ایمیل مدیر وبلاگ sajad1996_1@yahoo.com telavatha@niloblog.com ---------------------------- telavatha.niloblog.com تماس با ما


     امیرالنغم استاد محمود شحات انور*حفظه الله*

    TakLike.COM

    ساخت كد صوتی آنلاين

    پر مخاطب ها

    برچسب ها

    بسم الله الرحمن الرحیم

    .: پایگاه اطلاع رسانی مجتمع بزرگ قرآنی شمال فارس :.

    http://noorabadeh.ir

    سایت مجتمع بزرگ قرآنی نور شمال فارس

    آدرس : استان فارس ، شهرستان آباده ، میدان فاطمیه ، مجتمع بزرگ قرآنی نور شمال فارس

     

     

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 1704 تاريخ : 11 / 5 / 1394 ساعت: 3:20 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    بسم الله الرحمن الرحیم

     

    انتقاد صریح استاد مسعود سیاح گرجی از برخی بدعت‌گذاری‌ها در تلاوت‌ + فیلم

     

    کانون خبرنگاران نبأ: قاری بین‌المللی کشورمان با انتقاد از برخی بدعت‌ها و رفتارها در قرائت قرآن گفت: برخی فضای روحانی ـ قرآنی را به صحنه تئاتر شبیه می‌کنند و گویا با مستمع با چشمانشان سخن می‌گویند، ارتباط قاری قرآن با ملکوت باید به گونه‌ای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود.

     

    مسعود سیاح گرجی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: اتفاقات خیلی نادری طی این چند سال اخیر رخ داده است که آن را نمی‌توان به کل قاریان تعمیم داد و مخصوص چند نفر بیشتر نمی‌شود. مثلا یک وقتی قاری قرآن تلاوت می‌کند، مردم از صوت قاری به وجد می‌آیند و قاریان را تشویق می‌کنند. در مصری‌ها دیدیم که دستی تکان می‌دهند و به نشانه ادب دستی به سینه می‌گذارد و از حضار تشکر ‌کند. ولی دیگر این را ندیده بودیم که بخواهد با مستمع بخندد و این ارتباط را در حد لبخند برقرار کند.

    وی با بیان اینکه این مسئله در جامعه مرسوم نبوده است، تصریح کرد: ما اگر پای روایات و صحبت‌های بزرگان هم بنشینیم می‌بینیم که این روش را رد کرده‌اند؛ برخی فضای روحانی ـ قرآنی قرائت را به صحنه تئاتر شبیه می‌کنند. گویا با مستمع با چشمانشان سخن می‌گویند. نیازی به این کارها نیست. چشم باید جای دیگری باشد؛ قاری باید جوری قرآن بخواند که انگار در این عالم نیست. یعنی ارتباطی که با ملکوت برقرار می‌کند باید به گونه‌ای عمیق باشد که اصلا متوجه حضار نشود نه اینکه مستمع را نخواهد ببیند، بلکه بدین معناست که همه حواسش را به خواندن قرآن بدهد و با نگاهش با مستمع صحبت نکند و یا نخندد.

    سیاح‌گرجی افزود: خندیدن قاری هنگام قرآن خواندن اصلا توجیح‌پذیر نیست؛ یک بار قرائت قرآنی را که در ماه محرم در یک هیئتی خوانده شده بود و از تلویزیون پخش می‌شد را کارشناسی می‌کردم. در حالی که در فضای هیئت سیاهی عزای حسینی بود، دیدم قاری هنگام خواندن قرآن می‌خندید. این مسئله برای من سوال بود که دلیل خنده این قاری چیست؟ من بروم برای عزای امام حسین(ع) قرآن بخوانم و با مستمعم شروع کنم به خندیدن. این کار پسندیده نیست.

     

    وی افزود: ما نمی‌گوییم که قاری باید همواره عبوس باشد ولی اینکه می‌خواهی جمع حاضر و محیط را تلطیف بکنی، خندیدن دیگر چه توجیهی دارد. باید رفتار خود را کنترل کرد. یا کارهای دیگری می‌کنند، مثلا صحبت می‌کنند. اصلا نباید با کسی صحبت کند، مثلا به او بگویند که وقت کم است و اینجا تلاوت خود را فرود بیاور. قاری به ساعتش اشاره می‌کند تا بگوید ساعت من کار نمی‌کند و این اشتباه است. متأسفانه در جامعه قاریان ما 2 نفر تاکنون این کارها را انجام دادند که ما داریم بازتابش را روی قاریان جوان‌تر و نسل فعلی می‌بینیم.

     

    قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: به عنوان نمونه در مسابقات آموزش وپرورش در سطح کشوری می‌رویم، می‌بینیم که این قاریان همین رفتارهای اشتباه را که از قاریان مشهورهای بزرگ دیده‌اند را دارند پیاده می‌کنند. حتی ممکن است خواندن قرآن را نتوانند به‌درستی پیاده کنند ولی این حواشی را به طور کامل الگو گرفته، پیاده می‌کنند و گمان می‌کنند که کار بسیار خوبی است.

     

    سیاح‌گرجی افزود: ما به قاریانی که مسلط هستند می‌گوییم که قرآن را حفظ کنند و موقع خواندن سرشان را بالا بگیرند تا ارتباطشان با مستمع قطع نشود و بتواند مانند قاریان مصری ارتباط خوبی برقرار کنند. ولی نباید به گونه‌ای غرق احساسات مستمع شویم که اصلا قرآن خواندن، معنویت و خشیت را از یاد ببریم. این سبک قرآن خواندن فکر نمی‌کنم که مرضی نظر پروردگار و امام زمان(عج) باشد.

     

    مدرس شورای عالی قرآن گفت: در شورای عالی قرآن، یک سال و نیم برای دانش‌آموزان و نوجوان نخبه که بیشتر تهرانی بودند تدریس می‌کردم. من همیشه در این جلسات راجع به این مسئله صحبت می‌کردم و همه می‌دانند که من مخالف این مسئله هستم و همیشه می‌گویم. روزی در یکی از این جلسات همین صحبت‌ها را گفتم و مادر یکی از این قاریان با من تماس گرفت و گفت: ما چند سال است که خیلی تلاش می‌کردیم که فرزندم را از این جریانات انحرافی دور نگه دارم ولی او به‌شدت تبعیت می‌کرد. شما چی گفتید که ایشان کلا از این حواشی زده شد و به اشتباه خود پی برده است». همین صحبت‌ها که اینجا مطرح کردم را به ایشان گفتم.

    وی ادامه داد: مادر این شخص که خودش نه قاری و نه حافظ نبود و چیزی از جریان تلاوت قرآن نمی‌دانست، چطور این حواشی را متوجه می‌شود؟ می‌گفت: ما حالات این قاری را دوست نداشتیم، این حالات به تلاوت قرآن نمی‌خورد. ما این مسائل را داریم، مردم با ما تماس می‌گیرند و اعتراض‌شان را نشان می‌دهند. درست است که یک سری افراد هم متوجه این اشتباهات نمی‌شوند و خطوط قرمز تلاوت را نمی‌دانند ولی خیلی‌ها هستند که بیزاری خود را از این نوع تلاوت‌ها بیان می‌کنند و از سمت دیگر کسانی هم هستند که از این نوع افراد دفاع می‌کنند.

     

    وی افزود: من نمی‌گوییم از توانایی در تحریر زدن در تلاوت قرآن نباید بهره برد ولی خواندن قرآن خط قرمزهایی دارد که باید رعایت شود. اگر خط قرمز داریم داریم که باید رعایت شود و اگرنه هر کسی هر گونه که خواست قرآن تلاوت کند و نه به سنت رسول الله(ص) بپردازیم و نه احادیت را بررسی کنیم و هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم. فکر می‌کنم که قرآن خواندن ما بیشتر از اینکه نشان دادن توانایی خودمان باشد که باید باشد، باید در محدوده مشخص تعریف شود. محدوده‌ای که واقعا اگر قاری در کنار امام زمان(عج) نشست، حضرت بفرماید من تلاوت تو را تأیید می‌کنم. ما در تلاوت مصری‌ها و برخی از اساتید خودمان این مسئله را شاهد هستیم که تلاوت درستی دارند و به معنویت نزدیک است. انسان را به یاد خداوند می‌اندازد وگرنه که هر کسی می‌تواند هرجور که می‌خواهد قرآن بخواند و آن دیگر قاری نیست.

     

    قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به قرائت‌های سبعه تصریح کرد: قرائت‌هایی که در جهان اسلام و در فرق اسلامی پذیرفته شده، 7 قرائت هست و بالاخره با اغماض از کل تلاوت‌ها 10 تلاوت را پذیرفته‌اند. حال ببنید که کار به کجا رسیده که قاری بخواهد بگوید که من متمایز هستم و قرآن را خاص تلاوت می‌کنم، می‌رود قرائت «شاذ» را انتخاب می‌کند و تلویزیون هم آن را پخش می‌کند. متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما گرفتار آن هستیم این است که نظارت‌ها در صدا وسیما خیلی ضعیف است، هر تلاوتی را پخش می‌کنند و البته الان نسبت به قبل بهتر شده است. الحمدلله ما خودمان به عنوان ناظران تلاوت‌ها می‌رویم و تلاوت‌ها را بررسی می‌کنیم ولی باز برخی تلاوت‌ها از دست صدا و سیما و شبکه قرآن در می‌رود.

     

    وی گفت: من با چند نفر از قاریان مصری و استادان بزرگی صحبت کردم و تلاوت‌های این گونه را رد کردند. من از استاد «عبدالفتاح طاروتی» سؤال کردم که شما این‌گونه تلاوت‌ها را با این وضعیت چگونه می‌بینید؟ ایشان قسم جلاله خوردند و گفتند این قاری انگار دارد پروردگار خودش را مسخره می‌کنند. عین این مطلب را ایشان به زبان عربی گفت. ایشان گفتند کلام خداوند را نمی‌توانیم هر جور که می‌خواهیم بخوانیم. بعد گفتند مسعود تو فکر می‌کنی که من نمی‌‌توانم این‌گونه بخوانم؟ بعد برایم قرآن را به همان شیوه خواند. با همان تحریر‌ها و حالت‌های آن‌‌چنانی خواند و گفت فکر نکن که نمی‌توانم این‌گونه بخوانم. نه! من نمی‌خواهم این‌گونه بخوانم چون نباید به این شکل بخوانیم.

     

    سیاح‌گرجی ادامه داد: با خیلی از قاریان و اساتید مصری صحبت کردم که همه مخالفت شدید دارند. بعضی‌ها می‌گویند که چون این‌ها خودشان نمی‌توانند بخوانند، به ما حسودی می‌کنند. شما بیایید در تلاوت‌های استاد شحات انور را ببینیم پیدا می‌کنیم. در تلاوت‌های مصطفی اسماعیل از این نوع کارها پیدا می‌کنیم. شاید در جایی قاری یک‌جا یک تحریری زده باشد که بگوید من توانایی آن تحریر را دارم ولی آن‌را 10 هزار بار نزده است. می‌خواسته یک‌جا نشان بدهد. به‌عنوان مثال در ابتهال می‌بینیم که دستش بازتر است. البته اگر به کشور مصر برویم می‌بینیم که ابتهال نیز حساب و کتاب خاص خودش را دارد. اصلا ابتهال یعنی چه؟ یعنی من می‌خواهم متنی را بخوانم که حالت تضرع و خشوع در برابر پروردگار است. می‌خواهم با خضوع در برابر پروردگار خشیت خودم را نشان دهم، حال باید بخندم یا مثلا یک تحریر‌هایی بزنم که بیشتر به درد لهو و لعب و خوانندگی می‌خورد تا خواندن ابتهال.

    وی یادآور شد: یک چیز بدتر اینکه اینها درباره اساتیدی که قرآن کریم را سنگین تلاوت می‌کنند، می‌گویند که این‌ها قرآن خواندن بلد نیستند. من از خود این بدعت‌گذاران و طرفداران آن شنیدم که یکی از اساتید بزرگ جهان اسلام را نام می‌برد و می‌گوید که اینها قرآن خواندن بلد نیستد و خیلی ساده قرآن می‌خوانند.

     

     

    ادامه دارد...

     

     

    منبع : http://www.iqna.ir/fa/News/3304562

     

     

     

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 2534 تاريخ : 5 / 5 / 1394 ساعت: 9:34 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    استاد حامد شاکرنژاد: تحمیل الحان و مقامات تلاوت بر آیات قرآن صحیح نیست

    استاد حامد شاکرنژاد در فارس : تحمیل الحان و مقامات تلاوت بر آیات قرآن صحیح نیست

    گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به تلاوت‌های معنامحور گفت: نیاز نیست که موسیقی و یا الحان تلاوت را تحمیل کنیم و این کار غلطی است، بلکه آیات باید بر نغمات تحمیل شود.

     

    حامد شاکرنژاد، قاری برجسته بین‌المللی جهان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه به تلاوت‌های معنامحور از سوی قاریان گفت: به نظر می‌رسد معظم‌له سالهاست که یک برنامه دقیقی را برای علاقه‌مندان به ساحت قرآن کریم ترسیم کرده‌اند.

     

    ترسیم برنامه‌ریزی دقیق تلاوت از سوی مقام معظم رهبری برای قاریان

    وی افزود: مقام معظم رهبری در ابتدا قاریان را تشویق به استماع قرآن و سپس تقلید فرمودند و بعد از مدتی فرمودند که چه خوب است با مفاهیم آن چیزی که می‌خوانید آشنا شوید و سپس تأکید کردند مفاهیم باید ابتدا در دل خود تجلی پیدا کند یعنی قاری قرآن بزرگترین سفیر قرآنی است که باید معانی آیات را حس و درک کند و آن خضوع و خشوع در تلاوتش اتفاق افتد.

     

    سال‌هاست تلاش کرده‌ایم تا تلاوت‌های معنامحور داشته باشیم

    شاکرنژاد با یادآوری اینکه ما سال‌هاست تلاش کرده‌ایم تا در راه تلاوت‌های معنامحور حرکت کنیم، گفت: نیاز نیست که موسیقی و یا الحان تلاوت را تحمیل کنیم و این کار غلطی است، بلکه آیات باید بر نغمات تحمیل شود زیرا تلاوت قرآن ین نیست که الحان و مقامات قرآنی را بر آیات قرآن تحمیل کنیم.

     

    این قاری بین‌المللی کشورمان ادامه داد: معانی آیات قرآن سمت و سو را مشخص می‌کند لذا الحان هم باید به آن سمت و سو حرکت کند و این همان چیزی است که مورد نظر مقام معظم رهبری است.

     

    تأکید رهبری بر تلاوت‌های معنامحور جهت تسریع ترویج این نوع تلاوت است

    وی در پاسخ به اینکه تا چه حد قاریان کشورمان نسبت به تلاوت‌های معنامحور اهتمام داشته‌اند؟ گفت: این اتفاق رخ داده است و نباید بگوییم که ما در کشورمان چنین تلاوت‌هایی نداریم لذا به نظر می‌رسد منظور مقام معظم‌ رهبری از این مسئله تسریع در امر توجه به تلاوت‌های معنامحور است.

    شاکرنژاد خاطرنشان کرد: معظم‌له چند سال پیش نیز فرمودند که ما در کشورمان نیاز به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن داریم نه اینکه پیش از آن حافظ قرآن نداشتیم، بلکه منظور این بود که تربیت حافظان در کشور سرعت یابد لذا این مسئله نیز برای تلاوت‌های معنامحور صدق می‌کند.

    منبع : ایکنا فارس

     

    مطالب مرتبط
     
    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 2316 تاريخ : 30 / 4 / 1394 ساعت: 5:41 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    بسم الله الرحمن الرحیم

    پایان پنجاه و ششمین دوره مسابقات قرآن مالزی/ ایران پنجم شد

    [عکس: 8587984400774374350484753281.jpg]

    آیین پایانی پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی شنبه شب در مرکز تجارت جهانی ˈپوتراˈ شهر کوالالامپور برگزار شد و قاری ایران در بخش قرائت در جایگاه پنجم قرار گرفت.

    [عکس: 81210133-5776489.jpg]

     

     در این رقابت ها قاری مالزی در جایگاه نخست قرار گرفت، قاری ترکیه دوم و نماینده برونئی سوم شد.


    ˈحامد ولی زاده خلخالیˈ قاری ایرانی در این دوره از مسابقات بین المللی قرآن کریم با کسب 87 ممیز 67 امتیاز در بخش قرائت پنجم شد.


    در پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی و در بخش قرائت ˈاحمد تیرمیزی بن علیˈ از مالزی با کسب 93.30 امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت، ˈمحمت بیلیرˈ از ترکیه با کسب 89.21 امتیاز در جایگاه دوم ایستاد و ˈاحسان نزولا ضمریˈ از اندونزی با کسب 88.72 امتیاز سوم شد.


    ˈمحمد عبدالامینˈ نیز با 87.80 امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفت.

    در بخش حفظ نیز ˈمحمد ارشاد بن عبداللهˈ از مالزی، ˈعبدالله محمد الخیریˈ از عربستان و ˈعبدالحامد سلیم حامد ابو شریعهˈ از قطر به ترییت در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند.



    نفر نخست بخش قرائت این رقابت های قرآنی 40 هزار رینگیت (13 هزار دلار)، نفر دوم 30 هزار رینگیت (10 هزار دلار) و نفر سوم نیز مبلغ 20 هزار رینگیت (هفت هزار دلار) جایزه نقدی و گواهینامه دریافت کردند.
    نفر نخست این مسابقات همچنین یک شمش طلا به ارزش 70 هزار رینگیت (23 هزار دلار) دریافت کرد.
    حامد ولی زاده پس از پایان این رقابت ها در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، داوری این دوره از مسابقات را غیرمنصفانه دانست. 


    ˈعلی اکبر ضیاییˈ رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور نیز که در این مراسم حضور داشت پس از اعطای جوایز گفت در صورتی که مالزی با حضور داوران ایران موافقت می کرد نتیجه مسابقات اثربخش تر بود. 


    وی گفت که تلاش هایی برای حضور داوران ایرانی در این دوره از مسابقات انجام شد، اما مالزی با آن موافقت نکرد.


    اعضا هیات داوران پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی شامل چهار داور از مالزی، دو داور از مصر و داورانی از کشورهای مراکش، اردن، برونئی، عربستان، لبنان، قطر، اندونزی و تایلند بودند.

    عثمان بن مصطفی رییس سازمان توسعه اسلامی مالزی (جاکیم) نیز ریاست هیات داوران این دوره از مسابقات قرآن را بر عهده داشت.

     

    [عکس: 85879844007741742931325058027.jpg]

    آوای قاری ایران سه شنبه شب گذشته و در نخستین شب این رقابت ها پس از آیین افتتاحیه در محل مسابقات بین المللی قرآن کریم در مالزی طنین انداز شد.
    پنجاه و ششمین دوره رقابت های بین المللی قرآن مالزی به مدت پنج شب برگزار شد و 77 کشور برای این رقابت ها دعوت شده بودند.


    هیاتی پس از بررسی قاریان، 23 قاری مرد و 15 قاری زن شرکت کننده را برای بخش مسابقه انتخاب کرد.
    حامد ولی زاده نیز که رتبه دوم مسابقات سراسری ایران را سال گذشته در شیراز کسب کرده بود برای شرکت در رشته قرائت این مسابقات پذیرفته شده بود.


    این قاری ایرانی تلاوت خود در این رقابت ها را قابل قبول دانسته و معتقد بود تلاوت وی در این مسابقات بر اساس هماهنگی با اساتید قرآنی اجرا شد.


    رقابت های حافظان قرآن برای نخستین بار در مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی برگزار شد.


    30 حافظ از 27 کشور جهان در رشته حفظ قرآن با یکدیگر به رقابت پرداختند و ایران نماینده ای در این بخش نداشت.


    مالزی و ایران طی پنجاه و شش دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در مالزی دو برنده نخست این مسابقات بوده اند.

    محمد مشمول نماینده جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به مقام دوم این مسابقات دست یافت و ˈداسریزال بن ماراح نایینیˈ از کشور اندونزی اول شد.

     

    [عکس: 85879844007736341471325051889.jpg]


    مالزی از نخستین دوره مسابقات بین المللی قرائت قرآن در این کشور در سال 1961 تا سال 1972 به صورت پیاپی مقام نخست این مسابقات را از آن خود کرد.

    در سال 1972 محمد تقی مروت از ایران توانست نخستین مقام نخست ایران را از آن خود کند و سپس در سال 1979 عباس سلیمی نائینی برای بار دوم به مقام نخست دست یافت.

     


    علی سیاح گرجی در سال 1987، عباس امام جمعه در سال 1990، منصور قاضی زاده در سال 1992، احمد ابوالقاسمی در سال 1993 ، محمد گندم نژاد طوسی در سال 1998، مسعود سیاح گرجی در سال 2001 و حسین سعید رستمی تبریزی در سال 2006 توانستند مقام نخست این رقابت ها را از آن خود کنند. 
     

     

    [عکس: 8587984400775484668934984985.jpg]


    در بخش مردان این مسابقات بین المللی ایران از مجموع 56 دوره تاکنون توانست در 9 دوره این رقابت ها در جایگاه نخست قرار گیرد. مالزی نیز 30 دوره توانسته است مقام نخست این مسابقات را از آن خود کند.


    در پناه Quran


    [عکس: resized_339820_740.jpg] 

    امام خمینی : اسرائیل باید از صحنه ی روزگار محو شود .

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 1708 تاريخ : 1 / 4 / 1393 ساعت: 12:01 قبل از ظهر
    برچسب‌ها :

    (( هو الجبار ))

     

    اخبار و تصاویر پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی ( 3 )

     

    تلاوت تصویری زیبا استاد حامد ولیزاده در پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن مالزی

     

    حامد ولی‌زاده خلخالی، نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفتمین قاری در دومین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی به مدت 10 دقیقه آیات 65 تا 73 را با تسلط تلاوت کرد. حامد ولی زاده پس از تلاوت خود گفت: خدا را شکر، از تلاوتم راضی هستم.

     

    حجم : 30 MB

    مدت تلاوت : 10 دقیقه

    فرمت : FLV

    تاریخ : 1393/3/27

     

    :::. دانلود اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم  .:::

     

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 1833 تاريخ : 28 / 3 / 1393 ساعت: 2:14 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    (( هو العزیز ))

    اخبار و تصاویر پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مالزی ( 2 )

    ولی‌زاده از تلاوت خود در مسابقات قرآن مالزی می‌گوید / حضور پرشور ایرانیان مقیم مالزی

     

    [عکس: 8587985341520813828908517051.jpg]
    شعب خارجی: نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی با ارزیابی مثبت تلاوت خود اظهار کرد: قرعه خوبی داشتم که به لحاظ وقف و ابتدا زیاد مرا به دردسر نیانداخت و با تمرکز بالا سعی کردم نکات تجویدی را نیز به نحو احسن رعایت کنم.

    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، پنجاه و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، شب گذشته، ۲۷ خرداد، با قرائت ۹ قاری کار خود را ادامه داد.


    قرائت قرآن توسط «ولی زاده»، قاری ایرانی مورد توجه شرکت کنندگان مالایی و سایر کشورها قرار گرفت به طوری که هنگام معرفی ولی زاده به عنوان قاری ایران جمعیت حاضر در سالن به دلیل سابقه قاریان ایرانی وی را تحسین کردند. 
    قرائت نماینده ایران تحسین حضار را برانگیخت
    [عکس: 85879853750780350232034946373.jpg]
    همچنین پس از پایان برنامه علاقه‌مندان مالایی و سایر کشورها با حضور در کنار گروه ایرانی اجرای قوی ولی‌زاده را به وی تبریک گفتند.


    در دومین شب برگزاری این مسابقات بجز نماینده منتخب ایران قراء مرد و زن از کشورهای فلسطین، بلژیک، مالزی، سنگاپور، پاکستان، ویتنام، کامبوج و ترکیه در بخش قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند.


    حامد ولی‌زاده: کمی صدایم خشک بود امیدوارم تأثیری در نمره‌دهی نداشته باشد
    [عکس: 8587985369877013137873695922.jpg]
    حامد ولی‌زاده خلخالی، نماینده جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفتمین قاری در دومین شب از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی به مدت 10 دقیقه آیاتی از سوره مبارکه حج را با تسلط تلاوت کرد. حامد ولی زاده پس از تلاوت خود گفت: خدا را شکر، از تلاوتم راضی هستم.


    وی در خصوص کیفیت فنی تلاوت خود گفت: قرعه بسیار خوبی داشتم که به لحاظ وقف و ابتدا زیاد مرا به دردسر نیانداخت. ضمن اینکه با تمرکز بالا سعی کردم نکات تجویدی را نیز به نحو احسن رعایت کنم؛ اما در هنگام تلاوت صدای خودم را به وضوح نمی‌شنیدم برای همین امکان ارزیابی لحظه‌ای و دقیق تلاوت را در حین اجرا نداشتم ولی بحمدالله هنگامی که تلاوت خودم را گوش کردم از کیفیت آن راضی شدم و در کل تلاوتم بر اساس برنامه‌ریزی بود که با استاد ابوالقاسمی انجام داده بودم.


    ولی‌زاده تصریح کرد: الحمدالله آن چیزی را که با استاد ابوالقاسمی در خصوص چینش مقامات و الحان بود، همه را اجرا کردم البته کمی صدایم خشک بود که امیدوارم در نمره‌دهی داوران تاثیر نداشته باشد.


    قاری منتخب کشورمان در خصوص رقیبان خود دراین مسابقات گفت: چون امشب شب دوم مسابقات است، رقیب جدی در این مسابقات تلاوت نکرده که من ارزیابی کنم اما سابقه نشان داده است رقبای مالایی، اندونزیایی، فیلیپینی، عراقی و مصری تلاوت خوبی دارند که باید قرائت کنند تا ببینم قسمت ما به خواست در این مسابقات چگونه می‌شود.


    یادآور می‌شود، حامد ولی‌زاده خلخالی که رتبه دوم مسابقات سراسری ایران در سال گذشته در شیراز را کسب کرده بود به عنوان منتخب کشورمان در رشته قرائت مسابقات مالزی شرکت کرده است.

     


    استاد احمد ابوالقاسمی، قرائت حامد ولی‌زاده را مثبت ارزیابی کرد
    [عکس: 8587985372559087321703842299.jpg]
    احمد ابوالقاسمی، استاد همراه قاری ایرانی در خصوص اجرای شب گذشته ولی‌زاده گفت: با توجه به تجربه وی که به نسبت سایر قراء ایرانی کمتر نیز است، الحمدالله صد درصد آن چیزی را که باید اجرا می‌شد، را اجرا کرد.


    وی در مجموع قرائت قاری جوان ایرانی را عالی ارزیابی و گفت: به دلیل صدای خوب قاریان ایرانی، مقام اولی این رقابت‌ها برای ایرانیان دور از ذهن نیست.
    استاد ابوالقاسمی در ادامه گفت: کسب مقام توسط قاری ایرانی در این دوره از رقابت‌ها بستگی به سایر رقبا دارد؛ برای مثال در سال گذشته «احمد مشمول» بهترین قرائت خود را انجام داد اما رقیب وی از اندونزی واقعا یک رقیب جدی بود که توانست مقام اول را از آن خود کند.


    همچنین طی گفت‌وگو با یکی از میهمانان مالایی شرکت‌کننده در مسابقات قرآن، وی ضمن ستایش از قاریان ایرانی گفت: در بین قاریان که شب دوم قرائت کردند انصافا قاری ایرانی هم در تلاوت و هم قواعد صوت و لحن بهترین بود.


    یادآور می‌شود، حفظ قرآن کریم نیز در طول روز با حضور 30 حافظ از 27 کشور جهان در محل برگزاری مسابقات برگزار می‌شود، امسال برای اولین بار مالزی میزبان رقابت حافظان قرآن کریم از کشورهای مختلف در رشته حفظ قرآن نیز است.
    [عکس: 85879853694474807551353893846.jpg]
    آیین‌نامه امتیازدهی داوران
    بر اساس اطلاعات داده شده در بروشور مسابقات، در خصوص چگونگی امتیازدهی داوران در بخش حفظ قرآن کریم: حفظ 55 امتیاز، تجوید و فصاحت 35 امتیاز و صوت و ادا و ترنم 10 امتیاز قید شده است؛ همچنین در بخش قرائت نیز: تجوید 40 امتیاز، ترنم 25 امتیاز، فصاحت 20 امتیاز و صوت 15 امتیاز بیان شده است.


    عدم دعوت از داور ایرانی در چند سال اخیر مسابقات مالزی از نکات منفی برگزاری این مسابقات از جانب هیئت ایرانی عنوان شده است.


    در اطلاعات اعلام شده در سالن مسابقات، در خصوص برندگان پنجاه و پنج دوره گذشته مسابقات مالزی ایران در بخش مردان جمهوری اسلامی ایران توانسته است در 9 دوره در جایگاه نخست قرار گیرد. مالزی نیز در 29 دوره مقام نخست را از آن خود کرده است.


    [عکس: 8587985371012486660111329151.jpg]
    حضور پرشور ایرانیان مقیم مالزی در دومین شب مسابقات مورد توجه قرار گرفت


    حضور گروه‌های از ایرانیان مقیم مالزی و همچنین از اساتید و دانشجویان ایرانی مقیم مالزی و دبیران مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) کوالالامپور همراه با خانواده‌های خود در شب دوم مسابقات و زمان قرائت قاری ایرانی مورد توجه بود.

    جهت موفقیت نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات ، جناب آقای حامد ولیزاده ، صلوات

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 1593 تاريخ : 28 / 3 / 1393 ساعت: 2:13 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    (( هو السمیع ))

    ایکنا بررسی می‌کند؛

    چرا استان فارس قاری بین‌المللی ندارد؟

    %da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d9%82%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%9f

    گروه فعالیت‌های قرآنی: بحث انتخاب استان فارس به عنوان قطب قرآنی کشور در حالی مطرح است که در خطه‌ای که به عنوان مهد تمدن فرهنگ و ادب ایران زمین شناخته می‌شود، سالهاست که قاری بین‌المللی قرآن تربیت نشده است.

     

    به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، استان فارس مهد تمدن فرهنگ و ادب ایران زمین از دیرباز در عرصه‌های مختلف ادب، هنر، فرهنگ، فلسفه و... خوش درخشیده است. وجود علما و دانشمندان بنام جهان اسلام نظیر ملاصدرای شیرازی، شیخ روزبهان، شیخ کبیر و... نشان‌دهنده این است که فارس در زمینه علوم اسلامی نیز موفق بوده است.

     


    مقام معظم رهبری در سفر خود در سال 87 به استان فارس، آستان شاهچراغ(ع) را
    سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران نامیدند و بدین‌ ترتیب مسئولیت‌های فراوانی برای مسئولان و مردم ولایتمدار این استان رقم خورد.


    پیشنهاد قطب قرآنی شدن فارس برای نخستین‌بار در اردیبهشت 92 از سوی مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به نهاد نمایندگی ولی فقیه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری فارس ارائه شد که از سوی آیت‌الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس مورد استقبال فراوانی قرار گرفت.


    اما بحث قطب قرآنی‌شدن دارای مؤلفه‌های فراوانی است که باید به تمام آن‌ها توجه کافی داشت. یکی از مواردی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد تقویت زیرساخت‌های فعالیت‌های قرآنی در این استان است.

     


    استان فارس با وجود دو مؤسسه قرآنی بزرگ به نام‌های بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و مکتب‌القرآن ثارالله(ع) که هر کدام دارای شعبه‌های متعددی در سراسر کشور هستند، این ظرفیت را دارد اما آیا توانسته است در عرصه بین‌الملل نیز خوش بدرخشد؟


    چرا فارس قاری بین‌المللی ندارد؟ سؤالی است که در این گزارش از مسئولان و جامعه قرآنی استان فارس می‌پرسیم و پاسخ‌های آن‌ها را می‌خوانیم.

     


    سیدحمید موسوی، مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی فارس در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: بارزترین علت این مسئله بحث آموزش قرآن در فارس است که این آموزش‌ها در مقطعی متوقف می‌شود یعنی افراد به یک سطح و درجه‌ای که می‌رسند، دیگر سطح بالاتری برای آن‌ها در فارس وجود ندارد.

     

     

    عدم حضور اساتید بین‌المللی در استان فارس
    وی اظهار کرد: متأسفانه آموزش‌های قرآنی که قاری‌پرور باشد و بتواند قاریان ممتاز بین‌المللی را تربیت کند در سطح شیراز و استان فارس وجود ندارد و شاید علت آن عدم حضور اساتید بین‌المللی در فارس است.
    موسوی با بیان اینکه استعداد درونی و زمینه هم لازمه کار است، گفت: استان فارس مهد شعر و ادب است اما ممکن است زمینه صوتی برای آموزش قاریان بین‌المللی در فارس وجود نداشته باشد، گرچه قاریان ما از نظر تجوید، صوت و لحن در سطح عالی هستند.

     


    مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی فارس با یادآوری اینکه حداقل 20 قاری برجسته بانو و آقا در استان فارس وجود دارد، گفت: آموزش‌های ادامه‌دار تا رسیدن به سطح بین‌المللی یکی از لازمه‌هایی است که در این زمینه باید توجه شود.

    لزوم داشتن آموزش‌های ادامه دار و جلسات توانمند
    وی عنوان کرد: عدم وجود جلسات توانمند در استان فارس نیز یکی از دلایل این امر است زیرا استان‌ها و شهرهایی که قاری پرور هستند دارای جلسات قرآنی قوی هستند و به نظر می‌رسد که در شیراز و فارس نیز اگر بخواهیم قاری پروری کنیم باید جلسات قرآنی مستمر و قوی برگزار شود.

     


    موسوی با بیان اینکه دارالقرآن فعالیت‌های زیادی در زمینه تربیت اساتید قرآنی انجام داده است و دوره‌های مختلفی را با حضور اساتید بین‌المللی برگزار کرده است، گفت: در زمینه تربیت قاریان بین‌المللی در فارس نیز اعلام آمادگی می‌کنیم اما لازمه این کار این است که اساتید و خبرگان قرآنی استان و جوان‌های توانمند در این برنامه حضور داشته باشند؛ قطعاً اگر اعلام شود که یک دوره تربیت قاری با حضور یک استاد بین‌المللی برگزار می‌شود همگان استقبال می‌کنند اما افراد بسیاری از آنان مبتدی هستند در حالی که باید قاریان سطح بالا در این کلاس‌ها حضور یابند.

     


    مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر اینکه باید جلسات قرآنی در فارس پویا شود، گفت:
     یکی از گلایه‌هایی که به جامعه قرآنی فارس وارد است این است که به جلسات قرآنی کم توجهی می‌شود و دوستان در این زمینه کم رغبت شده‌اند در حالی که باید اینگونه باشد که نهادها حمایت کنند تا جلسات قرآنی تعطیل نشود.

     

    قول مساعد دارالقرآن جهت برپایی کلاس‌های تخصصی تربیت قاری
    وی در پایان تأکید کرد: اگر جلسات قرآنی جامعه قرآنی فارس پویا شود ما نیز قول می‌دهیم که در بحث تدریس و دعوت از اساتید بین‌المللی جهت تربیت قاریان بین‌المللی تلاش کنیم. 
    به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمیثم حسینی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: لازمه داشتن قاری بین‌المللی چند مؤلفه است که یکی از آن‌ها به استعداد افراد باز می‌گردد اما عمده‌ترین مسئله بحث حضور اساتید درجه یک در استان فارس است.

    وی حضور در مسابقات مختلف، تمرین و ممارست را از دیگر مؤلفه‌های داشتن قاری بین‌المللی دانست و افزود: اینکه چرا فارس قاری بین‌المللی قرآن ندارد؛ جامعه قرآنی، نهادها و متولیان امر همگی مقصر هستند.
    حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شیراز اظهار کرد: این نخستین باری بود که چنین اتفاقی در فارس افتاد و در آن تمام نهادها و ارگان‌ها با یکدیگر همکاری کردند و وقتی چنین شد توانستیم یکی از بهترین مسابقات کشوری قرآن اوقاف را در 30 سال گذشته برگزار کنیم.

     

    انسجام نهادهای قرآنی در تربیت قاریان بین‌المللی ضروری است
    معاون فرهنگی اوقاف فارس اضافه کرد: داشتن قاری بین‌المللی مستلزم این است که همه نهادها و ارگان‌های متولی امر قرآنی دست به دست هم دهند و یک برنامه منسجمی را برای تربیت قاریان برنامه‌ریزی کنند.
    وی افزود: در جامعه قرآنی فارس نیز آن انسجامی که باید وجود داشته باشد،‌ نیست؛ البته اکنون چند سالی است که این انسجام در حال شکل‌گیری است و تلاش می‌کنیم تا این انسجام را بیشتر کنیم و یکی از دلایل اینکه قاری بین‌المللی در فارس نداریم، به همین امر باز می‌گردد.
    حجت‌الاسلام حسینی تأکید کرد: جامعه قرآنی باید وارد عرصه شوند و جلسات مستمر هفتگی را در میان خود و با حضور اساتید و قاریان بین‌المللی برگزار کنند.

     

    جامعه قرآنی به مسئولان طرح ارائه دهند
    این مقام مسئول با بیان اینکه جامعه قرآنی استان می‌توانند به ما نظر و ایده ارائه دهند، گفت: آنان می‌توانند جهت برگزاری مسابقات قرآن کار را به عهده بگیرند و ما آمادگی همکاری داریم و قول می‌دهیم که هرچه امکانات برای برگزاری برنامه‌های قرآنی که در اختیار ما قرار دارد، در اختیار جامعه قرآنی قرار دهیم.
    وی تأکید کرد: اگر انسجام و هماهنگی جامعه قرآنی فارس بیشتر شود، ما موظف می‌شویم که آنان را حمایت کنیم و اگر بخواهند ما از قاریان بین‌المللی جهت حضور در این استان دعوت به عمل می‌آوریم.

     

    سرمایه‌گذاری بر روی تربیت قاری در فارس صورت نگرفته است
    بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام منصور برزگر، مدیر منطقه جنوب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از دلایل اینکه در فارس قاری بین‌المللی وجود ندارد، این است که در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است و مسئولان کمتر بدان توجه کردند و فقط هنگام برگزاری مسابقات، همگان را متحد کردند و بقیه را ادامه ندادند.

    وی اظهار کرد: متأسفانه به عنوان نماینده قرآنیان جنوب، تلاش فراوانی جهت گرفتن وقت ملاقات با نماینده ولی فقیه و استاندار فارس انجام دادیم اما تاکنون موفق نشده‌ایم این در حالی است که مسئولان استانی که بخواهد قطب قرآنی شود باید به جامعه قرآنی اهمیت دهد.

     

    مسئولان ارشد فارس مشاور قرآنی داشته باشند
    حجت‌الاسلام برزگر با تأکید بر اینکه امروز مظلوم‌ترین قشر در جامعه، حافظان و قاریان هستند، گفت: باید با همکاری نهاد نمایندگی ولی فقیه،‌ استانداری، ارشاد، آموزش و پرورش،‌ اوقاف و مؤسسات قرآنی شورای عالی قرآن در استان فارس راه‌اندازی شود و نماینده ولی فقیه و استاندار هر کدام دارای مشاوران قرآنی باشند.
    عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن کریم تأکید کرد: استاندار فارس چند ماهی یک بار وقت گذاشته و در میان قرآنیان حضور یابد و آنان را در زمینه انجام فعالیت‌های مختلف قرآنی تشویق کند.
    مدیر مؤسسه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) با بیان اینکه هزاران نفر خانواده قرآنی در فارس وجود دارد، خواستار توجه و رسیدگی به آنان شد و گفت: یک پنجم جمعیت استان فارس در برنامه‌های قرآنی شرکت می‌کنند که اینها قشری از جامعه محسوب می‌شوند؛ لذا مسئولان باید برای آنان وقت بگذارند.
    حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی، مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)  به خبرنگار ایکنا گفت: فارس در هر زمینه‌ای که به‌صورت فعالیت کرده است، نتایج خوب و درخشانی را به دست آورده است مثلاً در بحث حفظ قرآن نسبت به چند سال قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم و حافظان کشوری و بین‌المللی تربیت کردیم زیرا در این زمینه فعالیت کردیم و مؤسساتی مانند بیت‌الاحزان به‌صورت تخصصی وارد این عرصه شدند.

    وی ادامه داد: متأسفانه در زمینه تربیت قاریان بین‌المللی کسی کاری انجام نداده است و تاکنون نشنیده‌ام که مؤسسه‌ای به صورت ویژه برای قرائت فعالیت کند.

     

    لزوم برگزاری دوره‌های ارتقای سطح قرای فارس
    حجت‌الاسلام شاهسونی با تأکید بر اینکه در این زمینه باید دوره‌ای برای ارتقای سطح قاریان فارس برگزار شود، گفت: متولی خاصی برای این قسمت نیست که این دوره‌ها را با حضور اساتید ملی و بین‌المللی برگزار کند، نیست و اداراتی مثل سازمان تبلیغات، اوقاف و ارشاد باید برنامه‌هایی تنظیم کنند و کلاس‌هایی را برگزار کنند.


    وی با بیان اینکه باید نخبگان قرای فارس شناسایی شود، گفت: از اساتید بین‌المللی جهت ارتقای سطح این نخبگان باید دعوت به عمل آید که متأسفانه تاکنون کسی پیگیر این موضوع نشده است و امیدواریم با پیگیری‌های ایکنا این مسئله محقق شود.
     در ادامه این گزارش به سراغ سه نفر از فعالان قرآنی فارس می‌رویم و نظر آنان را جویا می‌شویم؛‌ محمد سعید مسعودی، پیشکسوت برگزیده فارس که در همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی کشور تنها نماینده استان فارس بود، در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از دلایل این امر این است که ما از اساتید بین‌المللی و مرکزی دور هستیم.

    وی ادامه داد:
    مسابقات قرآنی که در کشور برگزار می‌شود در ارتقای سطح قرا بسیار مؤثر است و این بسیار مهم است که از محضر داوران بین‌المللی استفاده کنیم.

     

    نهادهای قرآنی به لحاظ مالی حمایت کنند
    مسعودی در پاسخ به اینکه مسئولان قرآنی قول مساعد جهت برگزاری کلاس‌های ارتقای سطح قرا در استان را داده‌اند، نظر شما چست؟ گفت: ارگان‌هایی مانند اوقاف و سازمان تبلیغات باید در این زمینه به لحاظ مالی حمایت کنند زیرا فعالان قرآنی سرمایه‌های قرآنی این استان هستند.


    وی اظهار کرد: شاید یکی از دلایل برگزاری کلاس‌های تخصصی تربیت قرا در استان فارس، هزینه‌های سنگین باشد و اینکه ادارات کمتر این هزینه‌ها را متقبل می‌شوند.


    این پیشکسوت قرآنی عنوان کرد: در گذشته گردهمایی جامعه قرآنی در استان فارس صورت می‌گرفت اما متأسفانه اکنون چنین گردهمایی‌هایی نیست حتی جلسات قرآن مقداری کم‌رنگ شده است و باید بر روی این مسئله کار کرد تا انسجامی در میان جامعه قرآنی فارس به وجود آید.

     

     

    محافل قرآنی با حضور اساتید استانی و بین‌المللی تشکیل شود
    وی بر لزوم تشکیل محافل قرآنی با حضور اساتید و قاریان برجسته استانی و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: مسابقات قرآن باید به عناوین مختلف در استان فارس زیاد برگزار شود و کسانی که در این زمینه نیز فعال هستند باید تشویق شوند.


    بنا بر این گزارش، محمدعلی ذاکری، قاری روشندل و برجسته استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: قاری که تبدیل به یک قاری بین‌المللی می‌شود حداقل دو یا سه ماه به‌صورت مداوم و یا متناوب در کلاس‌های تخصصی تهران حضور یافته و از محضر اساتید بین‌المللی استفاده می‌کند ضمن اینکه شورای عالی قرآنی نیز به‌صورت هفتگی جلساتی برگزار می‌کند که این بسیار مؤثر است.


    وی بیان کرد: متأسفانه استان فارس در این زمینه عقب است و اگر بتوانیم اردوهای چند روزه قرآنی برای جامعه قرآنی فارس راه‌اندازی کنیم شاید مؤثر واقع شود که قاریان برجسته این استان بتوانند با نحوه تدریس اساتید بین‌المللی آشنا شوند.

     

    (( حجت‌الاسلام منصور برزگر، مدیر مؤسسه موقوفه مکتب‌القرآن ثارالله(ع) فارس  ))

     


    ذاکری ضمن انتقاد از عملکرد برخی از مسئولان قرآنی استان فارس، گفت: متأسفانه مسئول متخصص قرآنی در استان فارس وجود ندارد که بتواند در این زمینه اقدامات مؤثری انجام دهد.

     

    گردهمایی هفتگی جامعه قرآنی فارس برگزار شود
    این قاری برجسته استان فارس، برپایی گردهمایی هفتگی یا ماهانه جامعه قرآنی فارس را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: شورای عالی قرآن باید در هر استانی وجود داشته باشد که بتوانند بحث‌های تخصصی قرآنی را در آن استان دنبال کنند.


    به گزارش ایکنا، سیدرضا نجیبی، قاری و نفر ممتاز مسابقات قرآن استان فارس نیز به ایکنا گفت: شاید یکی از دلایل اینکه چرا در فارس قاری بین‌المللی وجود ندارد، این باشد که در بین مسئولان و متولیان امور قرآنی در سطح استان این قضیه هیچگاه هدف نبوده است یعنی قضیه هدف‌گذاری نشده است که بخواهد مسیری برای رسیدن به آن ترسیم شود و اهتمام و جدیتی برای مسئولان باشد که بخواهند به این هدف برسند.

     

    مسئولان قرآنی فارس بیشتر به کمیت اهمیت می‌دهند تا کیفیت
     

    وی ادامه داد: افراد زیادی هستند که جامعه قرآنی را در این زمینه مقصر می‌دانند که به تبع به ما هم برمی‌گردد و ما باید قوی‌تر و بیشتر کار کنیم زیرا توانایی و پتانسیل آن را داریم و کسب رتبه‌های برتر در رشته قرائت در مسابقات مختلف خود بیانگر این موضوع است اما متأسفانه مسئولان ما نیز بیشتر پیگیر امور کمی هستند یا کیفی.


    نجیبی اضافه کرد: وقتی فعالیت‌های قرآنی را در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها رصد می‌کنیم مشاهده می‌شود که مسئولان بیشتر به دنبال ارائه آمار هستند و آمارها در میان استان‌های دیگر بالاست اما کسی به فکر کار کیفی نیست.


    این قاری برجسته فارس، سرعت پیشرفت استان‌های رقیب فارس را بیشتر دانست و گفت: شاخص این مسئله نیز کاهش چشمگیر کلاس‌های قرآنی در سطح شهر است به عنوان مثال در این تابستان اگر یک جوان به ما مراجعه کند که کلاس قرآن را به او معرفی کنیم، واقعاً نمی‌دانیم که کجا روخوانی و روان‌خوانی را می‌تواند به نحو مطلوب فراگیرد درست است که اساتیدی در این زمینه فعالیت می‌کنند اما تعداد این کلاس‌ها بسیار کم است.


    وی اظهار کرد: نکته‌ای که از همه مهم‌تر است این است که در پرورش و استعدادیابی نوجوانان خود ضعف داریم و باید زمانی که نوجوانان ما در آموزش و پرورش هستیم آنها را خوب استعدادیابی کنیم و یکسری مؤسسات باشند که بتوانند از سنین نوجوانی برای دانش‌آموزان کلاس‌های تخصصی قرآن را برگزار کنند تا آنان بتوانند باری قرآنی استان را بر دوش بشکند.


    این فعال قرآنی در پایان سخنان خود از نحوه تعامل مسئولان و نخبگان قرآنی فارس انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بین مسئولان و نخبگان قرآنی استان فارس تعامل و ارتباط مؤثر و کارا وجود ندارد.

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 1756 تاريخ : 19 / 3 / 1393 ساعت: 12:48 قبل از ظهر
    برچسب‌ها :

    هوالغافر


    استاد سید وحید مرتضوی مرتضوی بیان کرد:

    کار زیبای نوجوانان قرآنی، عامل موفقیت «اسرا»

    %da%a9%d8%a7%d8%b1-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7%db%8c-%d9%86%d9%88%d8%ac%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c%d8%8c-%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%85%d9%88%d9%81%d9%82%db%8c%d8%aa-%c2%ab%d8%a7%d8%b3%d8%b1%d8%a7%c2%bb

    گروه فعالیت‌های قرآنی: مجری مسابقه تلویزیونی «اسرا» با بیان اینکه برنامه «اسرا» در سومین دوره خود به سمت و سوی معرفی نوجوانان زیر 15 سال رفت، گفت: قرائت زیبای این نوجوانان قرآنی از عوامل موفقیت «اسرا» بوده است.

    سیدوحید مرتضوی، مجری مسابقه تلویزیونی «اسرا» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره سومین دوره مسابقه تلویزیونی «اسرا» که شب گذشته، 16 اسفندماه با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد، گفت: طی ماه‌های گذشته که با این مسابقه تلویزیونی میهمان مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما بودیم، همواره تلاش کردیم خیلی راحت اجرا کنیم تا مخاطبان این برنامه قرآنی دغدغه اجرا نداشته باشند و بتوانند به راحتی با این برنامه ارتباط برقرار کنند.

    برقراری ارتباط نزدیک با مخاطبان از ویژگی‌های «اسرا»
    وی افزود: در اجرای مسابقه «اسرا» که سومین دوره آن نیز به پایان رسید، ارتباط خوبی با مخاطبان خود داشتم و اگر اتفاق عجیبی در استودیو برنامه می‌افتاد یا چراغ دکور خاموش می‌شد و دیگر مسائلی که به هر حال در هر برنامه زنده تلویزیونی ممکن است رخ دهد، عنوان می‌کردم و همچنین علاوه بر خواندن پیامک‌های مختلف بینندگان، انتقادات شدیدی که مخاطبان به برنامه یا به بنده داشتند را نیز می‌خواندم، که به نظر می‌رسد همین ارتباط نزدیک و صمیمی با مخاطبان از ویژگی‌های این دوره «اسرا» بود و این شیوه اجرا، مخاطبان زیادی را به تماشای «اسرا» جذب کرد.
    مجری مسابقه تلویزیونی «اسرا» ادامه داد: همچنین ویژگی دیگر سومین دوره مسابقه تلویزیونی «اسرا» کار زیبایی بود که نوجوانان قرآنی اجرا می‌کردند؛ زمانی که یک نوجوان از مناطق دورافتاده با برنامه «اسرا» تماس می‌گیرد و قرائت زیبای خود را انجام می‌دهد، کل کشور به هم می‌ریزد و این قرائت‌های زیبا از نوجوانانی که تاکنون به جامعه معرفی نشده‌اند؛ به طور قطع تأثیرات زیادی بر روی مخاطبان برنامه می‌گذارد.

    مسابقه «اسرا» به جذب نوجوانان قرآنی در استان‌ها پرداخت
    وی با بیان اینکه مسابقه تلویزیونی «اسرا» همواره به جذب نوجوانان قرآنی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف پرداخته است، افزود: اینکه در تمامی دوره‌های مسابقه «اسرا» فقط تعداد خاصی از نوجوانان قرآنی حضور داشته باشند، خوب نیست و تلاش برنامه «اسرا» بر این بوده که به شناسایی و جذب استعدادهای قرآنی در مناطق دورافتاده که تاکنون به جامعه معرفی نشده‌اند، بپردازد.
    مجری مسابقه تلویزیونی «اسرا» ادامه داد: برنامه «اسرا» در سومین دوره خود به سمت و سوی معرفی نوجوانان زیر 15 سال رفت که البته همین امر موجب شد تا موفقیت‌های زیادی به دست آید، زیرا زمانی که مردم نوجوانان را می‌بینند که با سن کم، به این زیبایی تلاوت می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.

    مخاطبان برنامه «اسرا» از تمامی استان‌ها هستند
    وی با اشاره به افزایش مخاطبان سومین دوره مسابقه «اسرا» از مخاطبان خاص شبکه قرآن به سایر مخاطبان، گفت: به این دلیل که فضای دیجیتال راه‌اندازی شده و هم‌اکنون تمامی استان‌ها امکان دریافت شبکه قرآن سیما را دارند، مخاطبان این برنامه از تمامی استان‌ها هستند که البته تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر جذب مخاطبان خاص شبکه قرآن، مخاطبانی که شاید برنامه‌های این شبکه تلویزیونی را به صورت جدی دنبال نکنند نیز در برنامه «اسرا» داشته باشیم که البته این اتفاق در سومین دوره «اسرا» رخ داد.
    مرتضوی با بیان اینکه افزایش مخاطبان برنامه «اسرا» از مخاطبان خاص شبکه قرآن به مخاطبان غیر از مخاطبان شبکه قرآن نیز از دیگر ویژگی‌های مسابقه تلویزیونی «اسرا» است که البته به نظر می‌رسد دقت در انتخاب کارشناسان قرآنی برنامه، انتخاب تهیه‌کننده برنامه، پشتیبانی مالی و... همه دست به دست هم دادند تا مسابقه «اسرا» از جمله برنامه‌های موفق شبکه قرآن با مخاطبان عام شود.

    نویسنده : سـجـّـا د بازدید : 3525 تاريخ : 14 / 1 / 1393 ساعت: 6:50 بعد از ظهر
    برچسب‌ها :

    نظر سنجی

    به نظر شما مهم ترین عامل در پیشرفت یک قاری چیست؟

    لینک دوستان

    عضویت

    نام کاربري :
    رمز عبور :

    اخبار و رسانه هاهنر و ادبیاترایانه و اینترنتعلم و فن آوریتجارت و اقتصاداندیشه و مذهبفوتو بلاگوبلاگ و وبلاگ نویسیفرهنگ و تاریخجامعه و سیاستورزشسرگرمی و طنزشخصیخانواده و زندگیسفر و توریسمفارسی زبان در دیگر کشورها